Mikor kapjon mobiltelefont?

A mai digitális világ egyik legégetőbb problémája, hogy mihez kezdjünk azzal, hogy a korai tablet és mobiltelefon használat károsan befolyásolja a gyerekek beszéd- és egyéb szellemi fejlődését. Egyre nagyobb szakadék tátong egy osztályon belül is azok között a gyerekek között, akik nem tableten és mobiltelefonon nőttek fel, hanem emberi szavakkal, ölelésekkel, a természetben való sétákkal szívták magukba az élet nevű valamit és az azzal kapcsolatos tudást. Már felnőttek generációk és a mérésekből egyértelműen kiderül, hogy a helyzet nem épp rózsás. A legnagyobb gondot az jelenti, hogy a szülők régen valóban rábízták az iskolára a gyerekeiket abban a hiszemben, hogy ott mindenre megtanítják őket, amire szükségük lehet a nagybetűs élethez.

Az iskola azonban képtelen volt a fejlődéssel, a változással lépést tartani és jelenleg – szerintem – egyáltalán nem alkalmas arra, hogy a gyerekek szintjén elmagyarázza a helyes mobilhasználatot. Miért? Mert a pedagógusok nagy részének sincs fogalma sem arról, hogy hogyan is kellene ezt jól csinálni? Sőt! Sokan a mai napig napocskákról és pillangócskákról beszélnek azoknak az ötödikeseknek, akik már túl vannak a Squid Game első évadán. Ettől a pedagógiai rendszertől nem várhatjuk el, hogy felvértezi gyerekeinket azzal a tudással, ami szükséges ahhoz, hogy a digitális világban elboldoguljanak. Van néhány oktatás a drogokról, amit rendőrök végeznek vagy a közösségi média veszélyeiről, amit szintén biztos nagyon felkészült szakemberek, de azt ugye egyikőnk sem gondolja komolyan, hogy ezeknek komolyan bármi hatása lenne egy gyerek gondolataira. Ahhoz, hogy ezek a viselkedési formák, attitűdök hosszabb távon megváltozzanak arra van szükség, hogy a gyerekek otthon és az iskolában ugyanazokkal az elvekkel és ugyanazzal a következetességgel találkozzanak. De pontosan tudjuk, hogy ez közel sincs így.

Mikor adjunk a gyereknek először saját mobiltelefont?

A kérdés, amiről minden szülőnek megvan a véleménye, és ez így is van rendjén. Minden szülő maga ismeri a legjobban a gyerekét és ő tudja leginkább felmérni, hogy tudja-e majd helyesen használni arra, amire kell. Ha nekem kellene megválaszolni ezt a kérdést, akkor biztosan onnan közelíteném meg, hogy akkor adjunk a gyereknek saját mobiltelefont, amikor szüksége lesz rá. A telefon elsősorban arra való, hogy kapcsolatot tartsunk rajta azokkal, akiket szeretünk vagy akikkel kapcsolatot kell tartanunk. Szerintem ez legyen az első lépés. Ha a gyerek hetente kétszer edzésre meg a sulival és az edzés után megy érte a szülő, akkor se létszükséglet, de legalább indokolt lehet, hogy kap egy egyszerű telefont, amin üzenhet a szüleinek, ha hamarabb véget ér az edzés vagy a szülő nem tud parkolni a közelben és el kell magyaráznia, hogy hova menjen a gyerek edzés után. Vagy csak úgy, biztos ami biztos, legyen nála telefon, hogy ha kell el tudja érni a szülőt. Szerintem az ilyen típusú események indokolhatják, hogy egy gyerek mobilt kapjon. Ez azért is lehet jó, mert már a használat kezdetén megérti, hogy ennek a tárgynak elsősorban az a funkciója, hogy elérjétek egymást telefonon és a játék, valamint a rajta fellelhető megannyi szórakoztató rész csak hab a tortán. 

Amennyire utána olvastam a legtöbb gyerek 9-12 éves kora között kapja meg az első mobilt és szerintem tényleg lehet köze ahhoz, amit korábban írtam. Ekkor kezdenek el ugyanis igazán különórákra járni, esetleg lemenni fagyizni a haverokkal a térre, és a szülőben feltámad az ellenállhatatlan vágy, hogy tudja, merre jár a gyereke.

Ezt pedig meg kell értenünk. Az is elég tipikus „első alkalom”, amikor a gyerek felsős lesz és egyedül indul el az iskolába, a szülő pedig egész úton beszélget vele ha gyalog megy vagy ha nem is egész úton, de mikor odaér akkor ír a szülőnek egy messenger üzenetet. 

De arra tényleg érdemes odafigyelni, hogy ha telefont adunk a gyerekünknek akkor magyarázzuk el neki a legfontosabb használat szabályokat, lehetőleg ne úgy, hogy már akkor tudja, hogy nem tart be belőle semmit. A legtöbb beírás felsőben ugyanis szerintem a telefonok óra alatti használatából fakadnak.

Népszerűek

„Az éjfél előtti alvás duplán számít”

Eljön a pillanat, amikor kikerül a gyermek anya óvó, védő szárnyai alól és bölcsis vagy ovis lesz. „Ha két hétig egyfolytában jártok, már szerencsések...

LEVÉL AZ EXNEK

Tegnap volt egy válóper első felvonása. Nem mondom, hogy könnyű valakinek a szemébe nézni, akiben valaha hittem, akiben valaha bíztam. De egy ilyen tárgyalás...

Baby blues vagy nagy a baj? Ismerd fel!

Csirmaz Luca pszichológussal, a pszicholive.hu oldal írójával, szerkesztőjével, gyakorló szakemberrel beszélgettünk a szülés utáni depresszióról és közben tisztáztunk is néhány fogalmat. Mi az a szülés...

Így kezeld a hisztit!

A gyermek üvölt, a földön fetreng, elvörösödött fejjel sír, csapkod vagy rugdos, kiabál, mindezt naponta akár többször is. A köznyelv ezeket a dühkitöréseket hívja...

Ki mondta, hogy szoptatni könnyű?

Lássuk be, nagyon keveset beszélünk őszintén a szoptatásról. Valahogy a babavárás időszakában nem az a legfontosabb dolgunk, hogy belegondoljunk, utánaolvassunk annak, milyen is lesz...