Évről-évre eljön a pillanat, amikor elkezdődik az iskola és óvodaválasztás időszaka. Nem ismerek szülőt, aki minden szorongás nélkül vészeli át ezeket a hónapokat, de olyat annál többet, akik a netet bújják, az ismerős, tapasztaltabb szülőkkel beszélgetnek annak érdekében, hogy a legmegfelelőbb óvodát vagy iskolát találják meg a gyereknek.
Tanuljon nyelvet? Még korai? Legyen valamilyen tagozat a suliban? Sportoljon versenyszerűen? Esetleg válasszunk azonnal olyan sulit, ahol ezt elfogadják? Alternatív suli? De akkor felveszik majd egy jó gimnáziumba? Montessori? De akkor hogy tanulja meg a tananyagot? Megannyi kérdés és mi úgy döntöttünk, hogy megkérdezzük Takácsné Mandics Gabriellát, iskolai és óvodai szociális segítőt, pályamunkatanácsadót, hogy mit tegyünk és mit ne tegyünk a nagy választások előtt?
Honnan lehetünk egészen biztosak abban, hogy iskolaérett a gyerekünk? Vannak nagyon okos gyerekek, akik képtelenek a szabálykövetésre. Ők iskolaérettek?
Az óvodapedagógusok feladata közé szoktuk sorolni az iskolaérettség megállapítását. Ha úgy érezzük, hogy ettől eltérő véleményre is szükségünk van, akkor a területileg illetékes Pedagógiai Szakszolgálaton szülőként kérhetünk ingyenes iskolaérettségi vizsgálatot.
Milyen szempontok alapján válasszunk iskolát, és mi az, amit biztosan ne vegyünk a választás során figyelembe?
Fontos, hogy hol van az az iskola. Ha minden reggel másfél óra amire a gyerekkel beérünk és emiatt nem tudja kipihenni magát, akkor valószínűleg nem jól választottuk meg az iskola és az otthon vagy az iskola és a munkahely távolságot. A hely megválasztásánál a is fontos szempont lehet, hogy családi, baráti segítőket tudjunk bevonni, hiszen nagyon sokszor adódhatnak olyan váratlan helyzetek, amikor segítséget kell kérnünk a gyerek hazahozatalában, mert például hirtelen belázasodik vagy elmarad egy óra.
Tartsuk szem előtt az iskola profilját: nemzetiségi, kéttannyelvű, általános, művészi, személyiségközpontú, sport stb, és a nevelők attitűdjét: autokratikus, tekintélyelvű, demokratiku megkös, ráhagyó. Kérdezzünk rá, hogy a pedagógus használ-e kooperatív technikát, projekt alapú megközelítést, digitális táblát.
De az sem elhanyagolható kérdés, hogy milyen az iskolában az étkezés minősége, engedélyeznek-e alternatív lehetőséget, milyen az iskola udvara, a környezet, amiben a napjait tölti majd csemeténk. Talán nem az első év elején, de hamarosan felmerül majd a sportolás kérdése is, így érdemes annak is utánanézni, hogy a gyerekünk tud-e majd az iskola keretein belül balettozni, táncolni, focizni vagy mindig érte kell menni valakinek 4-re és elvinni edzésre.
Van olyan egyáltalán, hogy „jó iskola”? Vagy az minden gyereknek más és más?
Az a jó iskola, ami a gyermekünknek a legtöbbet képes adni, ahol ő biztonságos, nyugodt feltételek mellett szépen tud fejlődni. Neki az a legjobb iskola. Persze fontos, hogy az iskola színvonalas oktatást biztosítson. Arról például tudomást szerezhetünk az Oktatás Hivatal honlapján, hogy az a kinézett oktatási intézmény milyen pontszámmal végzett a kompetenciamérésben. Így könnyedén össze tudunk hasonlítani két közeli intézményt.
Hogyan döntsünk helyesen, ha a gyerekünk beleszeret egy adott intézménybe a látogatás alkalmával, de mi szülők nem vagyunk maradéktalanul meggyőzve?
Támogassuk az örömében, hogy kedveli magát az iskolát, ahol a tudást majd „csak úgy a fejébe öntik”. De egy pillanatnyi fellángolás nem megalapozott iskolaválasztás. Tárjuk fel neki a lehetőségeket, sokat beszélgessünk vele. Mit szeretne? Miben venne részt? Tábor, sportok, szakkörök.
Bátran bízzunk abban, hogy átgondolt döntésünk sikert eredményez. Mert mi ismerjük a legjobban gyermekünket, így mi hozhatjuk a legjobb döntést.
És ha azt veszik észre, hogy mégsem működik az együttműködés a választott intézménnyel, még akkor is dönthetnek iskolaváltás mellett.