Tanítóként diplomázott ének-zene szakon és dráma pedagógusként, majd a 3. gyermeke születése után úgy döntött kisebb korosztállyal szeretne foglalkozni, így elvégezte a Kerekítő tanfolyamot. 8 éve tart ölbéli baba-mama foglalkozásokat. Azt meséli, hogy csodálatos gyerekeket és szülőket ismert meg az évek alatt, akikkel hétről hétre fakadnak dalra, mókáznak népi mondókákra és kelnek táncra népdalokat énekelve. Kolozsváry-Kissné Papp Judittal a Kerekítő kapcsán beszélgettünk.
Mi is az a Kerekítő és hány éves kortól javaslod a gyerekeknek?
A Kerekítő baba-mama foglalkozáshálózat háromféle programtípussal. Határon innen és túl több mint 80 foglalkozásvezető, több mint 120 helyszínen több mint 250 csoportban tart Kerekítő baba-mama foglalkozásokat 0-3 éves korig! Kerekítő mondókás móka, Kerekítő manó torna (Kerekítő manóval és tornaszeres játéktérrel) és Kerekítő néptáncos tippentő közül választhatnak a családok. Közös vonásuk a népi mondókák, ölbeli játékok, népdalkincsünk, népi gyermekdalok felelevenítése.
A foglalkozás középpontjában az ölbeli játékok állnak. Az élet első éveiben az önfeledt együttjátszás, az érintés, testközelség, a szeretetteljes hangulat, melyeket az ölbeli játékok, más néven bizalmi, kapcsolatteremtő játékok biztosítanak, segítik a biztonságos korai kötődést, erősítik az érzelmi biztonságot, mely az értelmi és érzelmi fejlődés alapja. Ezek a rövid, korosztálynak megfelelő, kántált, sokszor énekelt rigmusok egyben a művészeti, zenei és érzelmi nevelés alapkövei is.
Az ölbeli játékok a bizalom, az érintések és az önfeledt összenevetések ideje. A kapcsolódás művészete. Nagymamáink játéktára időtálló, a mai családok is örömmel merítenek belőle.
Ki az a Kerekítő Manó? Ő is részt vesz a foglalkozásokon?
A legtöbb helyszínen az alkalmak Kerekítő manó bábjelenetével indulnak, akit a Kerekítő könyvsorozat lapjairól már ismerhetnek a kicsik és akit óvodásként mesekönyvben is nyomon követhetnek. Ezekben a pár perces bábjelenetekben nemcsak az adott évszakra, jeles napokra utalunk, hanem fellelhetők a szülő-gyermek kapcsolat mindennapjai. Ebben az életkorban az életszerű szösszeneteket nagyon élvezik a kicsik. Egy vicces orrfújás, főzőcskézés, virágültetés mind-mind események, így alapvetően ezekre az apró dolgokra építünk.
Milyen pluszt kap az a gyermek, ha a születéstől kezdve mondókákat hall, énekelnek neki? Mennyire fontos ez a kicsik számára?
Az ölbeli játékok, a közös mondókázás és éneklés, nemcsak a beszédértést, hallást, beszédfejlődést, ritmusérzéket, memóriát, figyelmet, mozgáskoordinációt fejlesztik észrevétlenül. Segítik a világ megismerését, és számos áttételes hatásuk van a személyiségfejlődésre és értelmi képességek alakulására. Ami talán még fontosabb, hogy szoros érzelmi kapcsolatot eredményez gyermek és szülő között. Ezek olyan páratlan pillanatok, amikor megérintjük, megöleljük, cirógatjuk gyermekünket a kezünkkel, és bizony a hangunkkal is körülöleljük.
A testközelség, érintés ebben az életkorban kiemelt szerepet játszik. Az ölbeli játékok, melyet a pedagógia bizalmi játékoknak hív, képesek olyan érzelmi közeget teremteni, melyben az egymásra figyelés, a szeretet kifejezése, az anya és a gyermek közötti metakommunikáció fokozottan jelen van, és a kicsik testi-lelki fejlődését szolgálja.
Nagyanyáink hagyatéka közt megtalálhatjuk a höcögtetős, lovagoltatós, tenyérsimítós, csiklandozós, arc cirógatós, vonatozós, táncoltatós, hintáztatós, dögönyözős játékokat. Használatuk a hétköznapokban segítik a gyermekeket anyanyelvük elsajátításában, és ezek egyben a korai zenei és érzelmi nevelés alapkövei.
Az élet első éveiben a gyerekeknek az a fontos, hogy szívből jöjjön a dal, és ez a mindennapokban jó hangulatú együttlétekhez vezessen (altatást, vigasztalást, örömeink és bánataink kifejezését segítik az énekek). Mindez nem zenei képzettség kérdése – ajándék gyermekünknek. Minden gyermeknek a saját anyukája hangja a legszebb!
Miben más a Kerekítő foglalkozás egy gyerekeknek szóló koncertnél?
A foglalkozások tartalmilag és felépítésükben igazodnak ehhez a korosztályhoz. A szülők új ötleteket kaphatnak az otthoni játékhoz, a tornaeszközök egy része pedig olyan új dolgok kipróbálására alkalmas, melyekre otthon nem biztos, hogy lehetőség nyílik.Ebben az életkorban az egészségesen fejlődő gyerekeknek nincs szükségük semmilyen fejlesztésre, tanításra. Játszunk, a gyermekek ösztönös utánzási vágyára építve. Semmilyen elvárást nem támasztunk a gyerekek felé, életkoruk, habitusuk és pillanatnyi kedvük szerint vesznek részt vagy válnak figyelőivé mind az ölbeli és a nagymozgásos játékoknak. Közben a szülők játék ötleteket kapnak a mindennapokra, a kicsik pedig mozgásigényüket és kíváncsiságukat kielégítve töltik az időt.
Bizonyított tény, hogy a felnőttkori boldogulás nem az értelmi intelligencia és a későbbi iskolai bizonyítvány, hanem sokkal inkább az érzelmi intelligencia függvénye. Ez részben öröklött, nagyrészben pedig a környezet, család hatására alakul ki, születésünktől fogva. Önfeledt, vidám percek, intim hangulat, közös és szabad játékidő biztosításával, énekszóval észrevétlen is sokat teszünk ezért. A mondókázó-éneklő szülő oldott, magabiztos, az összenevetésekben pedig mindig ott a szeretet.
Melyik a kedvenc Kerekítő mondókád?
Nem könnyű választani, mert nagyon sok kedvencem van, de talán mostanság ez fordul elő a legtöbbet nálam. “Csiteri csütöri csütörtök, dinnyét lopott az ördög. Bugyogójába bedugta, nem fért be a pokolba. Öreg pásztor elfogta, móresre tanította. “